Blar i NTNU Open på forfatter "Berge, Sigrid Slettebakk"
-
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
Berge, Sigrid Slettebakk; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter
Berge, Sigrid Slettebakk; Ytterhus, Borgunn (Journal article; Peer reviewed, 2015)This article focuses on the role of the educational interpreter as seen from the student’s perspective. Based on a classroom study conducted in Norway, it presents an analysis of interviews with highschool students who ... -
En kvalitativ studie av opplæringstilbudet for elever med hørselstap i nærskolen
Lundgreen, Stine (Master thesis, 2020)I dag har flere døve og hørselshemmede elever sitt opplæringstilbud på sin nærskole. Dette innebærer at lærere må legge til rette for et læringsmiljø med hørende elever og elever med hørselstap. Formålet med denne studien ... -
Intersubjective understanding in interpreted table conversations for deafblind persons
Raanes, Eli; Berge, Sigrid Slettebakk (Peer reviewed; Journal article, 2021)The question to be raised in this study is how shared understanding can be established in interpreter-mediated group dialogues for deafblind persons. The study is based on an analysis of video recordings from a restaurant ... -
Læreres forventninger til tegnspråktolkers yrkesrolle i videregående skole
Berge, Sigrid Slettebakk (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Tegnspråktolkens handlinger
Berge, Sigrid Slettebakk; Karlsdóttir, Ragnheidur (Skriftserien Klasseromsforskning;14, Book, 2003) -
Tilrettelegging for elever med ADHD: En kvalitativ intervjustudie av læreres erfaringer med å tilrettelegge skolehverdagen for elever med ADHD på mellomtrinnet
Aune, Frida Lyngstad (Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er tilrettelegging for elever med ADHD på mellomtrinnet. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse av læreres erfaringer med å legge til rette for elever med ADHD, og på den måten ... -
Tilretteleggingstiltak for å redusere fravær hos elever med skolevegring
Antonsen, Ida (Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven er å se på fenomenet skolevegring og hvilke tilretteleggingstiltak som er virkningsfulle for å redusere fraværet hos elever med skolevegring. Jeg har intervjuet spesialpedagogiske rådgivere på ... -
Tolkemediert undervisning for tegnspråklige elever i videregående skole: En analyse av undervisningstolkers rollesett
Berge, Sigrid Slettebakk (Doctoral theses at NTNU;2016:195, Doctoral thesis, 2016)Avhandlingen belyser faglig og sosial inkludering av tegnspråklige elever i tolkemediert undervisning i videregående skole, med et særskilt fokus på undervisningstolkens rollesett og hvilket ansvar de tar og ikke tar i ... -
Tolkemedierte gruppearbeid mellom elever med talt og tegnet språk
Berge, Sigrid Slettebakk (Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Undersøkelse av knutepunktskoler for hørselshemmede
Berge, Sigrid Slettebakk; Holm, Astri; Dons, Carl Fredrik; Ekeland, Jon (HiST ALT notat;5-2003, Working paper, 2003)Det Kongelige Utdannings- og Forskningsdepartement har gitt Læringssenteret oppdrag å undersøke knutepunktskolene for hørselshemmede elever på videregående nivå. Oppdraget ble formidlet videre til Høgskolen i Sør-Trøndelag, ... -
Å stå på bar bakke: En kvalitativ studie av læreres opplevelser med tidlig innsats i tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel
Jønsson, Malene (Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er tidlig innsats for tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse for læreres erfaringer og opplevelser med tilrettelegging for elever ...